Ovoce a zelenina

Chcete být fit a vypadat mladě? Jezte rajčata...

Lucie Regenermelová
30.08.2009

Většina z nás má rajčata ráda, ale málokdo ví, jak moc jsou zdravá a proč je dobré je jíst pravidelně. Oblibu si získala rajčata především pro svoji výraznou chuť, krásnou barvu a velmi snadný způsob pěstování.

Odrůdy rajčat:

  • Keříčková rajčata
    U nás velmi oblíbená pro svou jednoduchost pěstování a možnosti dosažení velmi dobrých výnosů i při zrání v nádobách na balkonech nebo terasách.
  • Tyčková rajčata
    Představují velmi vhodnou volbu pro volné pěstování na záhonech, nebo i ve skleníku či foliovníku. 
    Většina z nich je nenáročná na půdu, a dosáhnete velmi dobrých výnosů za minimálního úsilí

Proč jsou rajčata zdravá?

  • Červený šťavnatý plod je bohatý na draslík působící na vylučování vody a moči z těla, zinek důležitý pro tvorbu hormonů a vazivové tkáně, na vlákninu aktivující trávení.
  • Dále se v nich nachází tyramin - látka, která zvyšuje hladinu cukru v krvi a krevní tlak, působí dráždivě na hladké svalstvo a vyvolává zlepšení nálady.
  • Účinkují lehce močopudně, projímavě, antitoxicky, jsou zásadotvorné.
  • Ve 100g rajčat je pouze 113kJ (27kcal), jsou neocenitelné při odtučňovacích kúrách.
  • Doporučují se diabetikům, dále při ledvinových a srdečních chorobách a také při zácpě.
  • V kosmetice tvrdí, že rajčata mají příznivý vliv na pokožku a omlazují.
    Zvláště, když jich hodně konzumujeme, ale také když rajčatové plátky používáme například jako pleťovou masku na obličej a dekolt.
    Psychiatři doporučují rajčata nervově nemocným, poněvadž tento „plod ze zlata“ obsahuje bróm, a má tedy zklidňující účinky.
  • Američani tvrdí, že jedna sklenice rajčatové šťávy denně chrání takřka před všemi nemocemi, a v zimě před nachlazením.
  • Rajčata rovněž povzbuzují činnost žlázek v žaludeční sliznici, což je pro většinu osob velmi prospěšné, ale ne zrovna vhodné pro ty, jejichž organismus má přebytek žaludečních šťáv.

Co vše obsahují:

  • především vodu (92%)
  • téměř všechny vitamíny: A, C, D, F, K a celý soubor skupiny B
  • vitamin C, který posiluje imunitu a chrání srdce
  • mnoho biotinu (vitaminu B pro kůži, vlasy, nehty a hladinu cukru v krvi)
  • niacin (vitamin B3 pro osvěžující spánek a dobrou náladu)
  • spoustu minerálních látek: vápník, draslík, železo, měď, fosfor, kobalt, hořčík, mangan, nikl a podobně
  • značné množství kyseliny citrónové, jablečné, a dalších
  • lykopeny a karotenoidy rajčat, které chrání ochranné membrány tělesných buněk
  • kyselinu listovou podporující krvetvorbu a růst buněk
  • antioxidanty, které chrání tělesné buňky před volnými radikály

Rajčata, zvláště oloupaná, jsou velmi vhodná také pro děti.

Máte rajčata rádi? Jaké jídlo z nich připravujete nejraději?

Autor: Lucie Regenermelová

6 tipů jak povzbudit metabolismus a pozvednout náladu
Horoskopy 10.8. - 16.8. 2009

Další články